Dag 4 - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Hilde Swaan - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Hilde Swaan - WaarBenJij.nu

Dag 4

Blijf op de hoogte en volg Hilde

09 September 2014 | Costa Rica, Heredia

Dag vier in Costa Rica zit er alweer bijna op. Maar de tijd gaat snel, heel erg snel. Inmiddels begin ik mij een beetje thuis te voelen, begin ik de stad te kennen en begin ik aan het eten te wennen.

Gisteren ben ik begonnen met Spaanse les. Mijn lerares, Fabienne, is een hele lieve vrouw. Ze is geboren in België en heeft in Engeland, Frankrijk en Spanje gewoond. Ze woont nu al 25 jaar hier in Heredia. Haar man is arts en een groots koffie fan. Hij heeft beloofd elke dag een ander soort koffie voor me te klaar maken zodat ik verliefd zal worden op de 'Tica culture'
De komende vier weken heb ik elke dag 3 uur tot 6 uur Spaanse les. De taal is lastig, maar tot nu gaat het goed. Volgens Fabienne heb ik diep van binnen Spaans bloed.

Veel dingen vallen mij op aan de stad en aan het Tica leven, niks gaat zoals het in Nederland gaat.

Het verkeer hier is levensgevaarlijk (ja, zelfs ik vind dat). Het lijkt alsof ze hier nog nooit van verkeersregels hebben gehoord. Maximum snelheid is hier suggestie, rechts inhalen is geen enkel probleem. Er zit ongeveer om de tien meter een gat in de grond (weg en stoep), ik ben vandaag ruim vijf keer door mijn enkel gegaan. En dan heb je nog de toeter, die gebruiken ze hier voor alles (inhalen, voorrang geven, bedanken, indruk maken op meisjes, iemand uitschelden)

De adressen hier zijn rampzalig, ze hebben geen straatnamen en/of huisnummers. Een adres is bijvoorbeeld Los Angeles square 100m Sur, 140m Este, 30m Sur. Dan moet je dus eerst weten waar Los Angeles square is, dan moet je weten waar het zuiden is en dan nog eens wat 100 meter is. Idioot, en dan is een square nog makkelijk te vinden. Je hebt ook bijvoorbeeld een mango tree als herkenningspunt, maar met een beetje geluk is de mango boom weggehaald, is het een citroen boom of staan er gewoon 100 bomen.

De supermarkten zijn hier gigantisch groot en heel goedkoop.
Limonade verkopen ze alleen in poeder vorm en in duizenden smaken. Je koopt hier een net met 10 avocado’s voor 6 euro, een halve kilo Oreo kost 2 euro, een sixpack bier kost iets meer dan 1 euro, ze verkopen hier geen chips en de fruitafdeling, wauw! Ik heb nog nooit zoveel fruit bij elkaar gezien. Europese merken zijn hier wel een stuk duurder.

In elke straat zitten minimaal drie tandartsen, maar wat zij doen geen idee. De gemiddelde Tica mist 3/4 tanden en een enkeling heeft een beugel.

Ik ben hier lang, heel erg lang. De gemiddelde lengte is hier 1.60. Ik kan niet overal in huis staan, ik pas niet onder de douche en in de bus moet ik aan het gangpad zitten anders kan ik mijn benen niet kwijt. Ik heb tot nu toe drie mensen gezien die langer zijn dan ik, twee Amerikanen en één Tica.

Het ritme hier is ook heel anders, de dag begint hier om 7 uur 's ochtends en eindigt om 8/9 uur 's avonds. Verder zijn zie hier niet van de tijd. Vanochtend was mijn introduction, ik zou om 9 uur worden opgehaald, om 9.55 kwam ze rustig aangelopen. Vanmiddag zou ik om 14:45 worden opgehaald voor Spaanse les, een half uur later was er pas iemand. Hopelijk went het snel.

Afgelopen zondag was het match day, Costa Rica speelde tegen Panama. Ik had met wat vrienden afgesproken in bar in het centrum. Toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam vonden ze me een stuk minder leuk. Het verlies in de kwart finale van het WK konden ze nog erg goed herinneren. De wedstrijd zelf was heel saai, er gebeurde bijna niks. De eindstand was 2-2, een teleurstelling. Dit betekend dat we nog een wedstrijd moeten spelen om naar de volgende ronde te mogen.

Het eten hier is saai. Elke dag ontbijt met toast, koffie en meloen (opa dompelt zijn brood in de koffie), Lunch bestaat uit bonen, rijst, aardappel, kip, banaan en sla. Avondeten bestaat uit bonen, rijst, aardappel en sla. Heel eenzijdig en lekker veel koolhydraten

Het is 8 uur geweest, bedtijd!

Buenas Noches!

PS: Tica is een inwoner van Costa Rica
PPS: Ik heb een Costa Ricaans telefoonnummer voor het ontvangen en sturen van smsjes +506 8321 9299

  • 09 September 2014 - 08:53

    Tanja:

    Sodeju zeg! Da's effe omschakelen zeg... Dat Costa Ricaanse leven is echt heel anders. Maar leuk om te horen (lezen!) dat je je draai nu al begint te vinden. Had ook niet anders verwacht...
    Met een grijns begin ik hier nu de dag. Welterusten en tot het volgende verhaal. xxx


  • 09 September 2014 - 09:16

    Pap:

    Dat klinkt allemaal als een geweldig leuke chaos. Gelukkig maar dat alles anders is, anders had je wel de talencursus CD van de HEMA hier kunnen volgen :)
    En dat eten klinkt lekker, altijd rijst, ik verheug me er nu al op.
    Liefs, Pap

  • 09 September 2014 - 09:34

    Oma Janneke:

    Wat zijn we al snel op de hoogte van je belevenissen!Dank je wel! Het ziet er naar uit dat je het naar je zin hebt, al is het wennen aan bijna alles! Veel liefs oma.

  • 09 September 2014 - 21:19

    Bokkie:

    Hey Hil!
    Ben blij dat t allemaal snel went!

    Fijn dat t goed met je gaat..

    Als je terug bent kom je maar een keer pannenkoeken eten! Is weer is wat anders dan rijst! ;-)
    Tegen die tijd komt t denk ik je oren uit..

    Wel relax van t goedkope bier!

    Blijf genieten!
    X

  • 10 September 2014 - 12:36

    Han En Sil:

    Hoi Hilde,
    Wat een verhaal zeg. Je beleeft wel heel wat. Kijk goed uit in dat enorme chaotische verkeer.
    Fijn dat je spaanse lessen goed gaan. Groetjes !!!!

  • 10 September 2014 - 17:15

    Nicole Fernhout:

    Hoi Hilde,

    Wat leuk dat we je op deze manier een beetje kunnen volgen. Blijf ik zeker doen!
    Geniet ervan!

    Groetjes Nicole

  • 11 September 2014 - 17:58

    Ingrid:

    Je maakt me aan het lachen, ga zo door!

  • 11 September 2014 - 17:59

    Je Moeder:

    He pop. Ik maak me toch wel een beetje zorgen om de verkeersafdeling.
    als jij het al gevaarlijk vindt...jouw fietsgedrag kennende.....
    Ik zou zeggen, bind een vlaggetje aan je hoofd dan zien ze je tenminste.
    dikke kuzzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 04 Aug. 2014
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 10216

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 17 November 2014

Costa Rica en Jamaica

Landen bezocht: